Maître de Conférences AMU
Contact
Statut & expérience
- Membre titulaire CRPN
Publications
- Journal article2 septembre 2024
Hippolyte Gros, Jean-Pierre Thibaut, Lucas Raynal, Emmanuel Sander. Revealing mental representations of arithmetic word problems through false memories: New insights into semantic congruence.. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2024, ⟨10.1037/xlm0001373⟩. ⟨hal-04699189⟩ - Communication23 mai 2024
Ann Mary John, Mônica Macedo-Rouet, Hippolyte Gros. Does the mention of space in language-specific metaphors influence mental representations of time?. 15th Dubrovnik Conference on Cognitive - Science Memory, space, language, Central European Cognitive Science Association (CECOG), May 2024, Dubrovnik, Croatia. ⟨hal-04678586⟩ - Communication10 avril 2024
Ann Mary John, Mônica Macedo-Rouet, Hippolyte Gros. Will it take long, or a lot? Do language-specific metaphors change the way we calculate durations?. Workshop Relations between space, language, and numbers, University of Tübingen, Apr 2024, Tubingen, Germany. ⟨hal-04678646⟩ - Journal article1 janvier 2024
Hippolyte Gros, Jean-Pierre Thibaut, Emmanuel Sander. Uncovering the interplay between drawings, mental representations, and arithmetic problem-solving strategies in children and adults. Memory and Cognition, In press, ⟨10.3758/s13421-024-01523-w⟩. ⟨hal-04509100⟩ - Communication11 décembre 2023
Hippolyte Gros. Les conceptions naïves en mathématiques : Obstacles à dépasser ou leviers pédagogiques ?. Journée d’étude du LEAD CNRS « Conceptions naïves : comment ces erreurs d’interprétations peuvent influencer nos apprentissages », Dec 2023, Dijon, France. ⟨hal-04449876⟩ - Communication28 septembre 2023
Maelle Dagnogo, Evelyne Clément, Hippolyte Gros. Does cognitive load influence flexibility? A study of arithmetic reasoning among children and adults.. 15th International Cognitive Load Theory Conference, Sep 2023, Montpellier, France. ⟨hal-04449881⟩ - Communication26 juin 2023
Eric Iacono, Evelyne Clément, Hippolyte Gros. Impact de l'usage des tablettes numériques dans l'enseignement de la résolution de problème. Piaget-Ripsydeve 2023, Jun 2023, Geneva, Suisse. ⟨hal-04119236⟩ - Communication20 mai 2023
Maelle Dagnogo, Evelyne Clément, Hippolyte Gros. Does cognitive load affect flexibility in mathematical reasoning ? A study of arithmetic problem solving in children and adults.. Colloque des Jeunes Chercheur.se.s en Sciences Cognitives 2023, May 2023, Paris, France. ⟨hal-04449882⟩ - Communication5 décembre 2022
Evelyne Clément, Hippolyte Gros, Katarina Gvozdic, Florence Lespiau, Sébastien Puma, Emmanuel Sander, André Tricot. Cognitive load and flexibility: A preliminary study on how to foster semantic recoding in mathematics. ICLTC 2022 14th International Cognitive Load Theory Conference, Dec 2022, Santiago, Chile. ⟨hal-04064717⟩ - Other publication30 novembre 2022
Laure Baudier, Hippolyte Gros, Evelyne Clément. Caractériser la flexibilité cognitive pour promouvoir son développement : une approche unifiée. 2022. ⟨hal-04445427⟩ - Journal article1 novembre 2022
Emmanuel Sander, Géry Marcoux, Anouchka Wyss, Stéphanie Naud, Calliste Scheibling-Sève, Hippolyte Gros, Katarina Gvozdic. Conceptions intuitives des notions de justice et de liberté : résultats d'une étude au collège dans le cours d'enseignement moral et civique. Recherches en éducation, 2022, 49, ⟨10.4000/ree.11383⟩. ⟨hal-04449831⟩ - Communication27 juillet 2022
Eric Iacono, Hippolyte Gros, Evelyne Clément. Training flexible categorization to improve arithmetic problem solving: A school-based intervention with 5th graders. CogSci 2022, Jul 2022, Toronto, Canada. ⟨hal-03676472⟩ - Poster communication21 juillet 2022
Hippolyte Gros, Sébastien Puma, Evelyne Clément. Promoting cognitive flexibility by varying cognitive load? An empirical study on arithmetic reasoning. The International Mind, Brain, and Education Society (IMBES) Conference 2022, Jul 2022, Montreal, Canada. ⟨hal-04064870⟩ - Communication2 juin 2022
Laure Baudier, Hippolyte Gros, Evelyne Clément. Une ou des flexibilité(s) cognitive(s) ? Une étude corrélationnelle en milieu scolaire. 14e Colloque International du Réseau Interuniversitaire de PSYchologie du DEVeloppement et de l'Education (RIPSYDEVE), Jun 2022, Montpellier, France. ⟨hal-04445423⟩ - Communication2 juin 2022
Eric Iacono, Hippolyte Gros, Evelyne Clément. Entraînement à la catégorisation flexible dans la résolution de problèmes de proportionnalité. 14e colloque international RIPSYDEVE, Jun 2022, Montpellier, France. ⟨hal-04119776⟩ - Communication1 juin 2022
Hippolyte Gros, Emmanuel Sander, Jean-Pierre Thibaut. Studying arithmetic word problem solving using eye tracking: A peek into mathematical representations. MCLS 2022 - Mathematical Cognition and Learning Society Congress, Jun 2022, Antwerp, Belgium. ⟨hal-04064741⟩ - Poster communication12 avril 2022
Célénie Brasselet, Guillaume Gimenes, Hippolyte Gros, Alain Guerrien, Eric Iacono, Charlay Indoumou Peppe, Evelyne Clément. Apports du numérique dans les apprentissages : Effets sur la motivation et le sentiment de compétence d’élèves de cycle 3. 33ème colloque de l'ADMEE-Europe: "Pluralité de contextes, pluralité d'évaluations en éducation: quelles interactions et quels enjeux?", Apr 2022, Pointe-à-Pître, Guadeloupe. ⟨hal-03677242⟩ - Book section26 octobre 2021
Emmanuel Sander, Hippolyte Gros, Katarina Gvozdic, Calliste Scheibling-Seve. Chapitre 8. Psychologie et neurosciences : enjeux pour l’éducation. Neurosciences cognitives, De Boeck Supérieur, pp.233-252, 2021, ⟨10.3917/dbu.khama.2021.01.0233⟩. ⟨hal-04449872⟩ - Book section1 juillet 2021
Hippolyte Gros, Katarina Gvozdic. Contexte, effets de contenu et flexibilité. La flexibilité cognitive : Pierre angulaire de l'apprentissage, 2021. ⟨hal-03871541⟩ - Journal article1 juillet 2021
Hippolyte Gros, Jean-Pierre Thibaut, Emmanuel Sander. What we count dictates how we count: A tale of two encodings. Cognition, 2021, 212, pp.104665. ⟨10.1016/j.cognition.2021.104665⟩. ⟨hal-04449837⟩ - Journal article18 février 2020
Hippolyte Gros, Jean-Pierre Thibaut, Emmanuel Sander. Semantic congruence in arithmetic: A new conceptual model for word problem solving. Educational Psychologist, 2020, 55 (2), pp.69-87. ⟨10.1080/00461520.2019.1691004⟩. ⟨hal-02484520⟩ - Journal article28 juin 2019
Hippolyte Gros, Emmanuel Sander, Jean-Pierre Thibaut. When masters of abstraction run into a concrete wall: Experts failing arithmetic word problems. Psychonomic Bulletin and Review, 2019, 26 (5), pp.1738-1746. ⟨10.3758/s13423-019-01628-3⟩. ⟨hal-04449838⟩ - Book1 octobre 2018
Emmanuel Sander, Hippolyte Gros, Katarina Gvozdic, Calliste Scheibling-Seve. Les Neurosciences en Éducation. 2018. ⟨hal-03869107⟩