Aller au contenu principal

Jérémy Castera

Coordonnées

Statut & expérience

  • Membre titulaire ADEF

Recherche

Formation

Contrat doctoral

Publications

    2024

  • Journal article5 avril 2024
    Jérémy Castéra, Magali Coupaud, Claire Coiffard Marre, Corine Jegou, Hélène Cheneval-Armand, Alice Delserieys Pedregosa. COVID-19 protective behavior When science interest and knowledge matter. Journal of Global, Public and One Health, 2024, ⟨10.61034/JGPOH-2024-9⟩. ⟨hal-04572560⟩
  • Journal article1 janvier 2024
    Elena Martin, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Sabrina Marchi, Pascale Brandt-Pomares. Mobile learning as instruction prompt guidance to support the inquiry-based learning process: an experimental study on primary school students. Review of science, mathematics and ICT education, 2024, 18 (1), pp.5-28. ⟨10.26220/rev.4610⟩. ⟨hal-04646377⟩
  • 2023

  • Other publication11 décembre 2023
    Nicolas Mascret, Kane Marlin, Patrice Laisney, Jérémy Castéra, Pascale Brandt-Pomares. Rôle des outils numériques au sein des dispositifs hybrides d’enseignement et d’apprentissage. Ce document est rédigé par les équipes de recherche dans le cadre des GTnum du ministère de l'Éducation nationale et de la Jeunesse. La responsabilité des contenus publiés leur appartient. GTnum 2.9 #formescolairehybride 2020-2022. 2023. ⟨hal-04335154⟩
  • Journal article28 juillet 2023
    Elena Martin, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Pascale Brandt-Pomares. The use of augmented reality for inquiry-based activity about the phenomenon of seasons: effect on mental effort and learning outcomes. Frontiers in Education , 2023, 8, ⟨10.3389/feduc.2023.1223656⟩. ⟨hal-04173453⟩
  • Communication4 avril 2023
    Clémence Rougeot, Louis Jeannin, Isabelle Tarride, Guillaume Fosset, Sophie Moustier, Geoffroy Chevalier, Jérémy Castéra. Projet LaboRA : développement du raisonnement scientifique. 4ème speed-dating du CréativLab Ampiric, Apr 2023, Marseille, France. ⟨hal-04094747⟩
  • 2022

  • Communication29 août 2022
    Magali Coupaud, Jérémy Castéra, Miguel Rotenberg, Eric Tortochot, Corinne Jégou, Hélène Cheneval-Armand, Sabrina Marchi, Pascale Brandt-Pomares, Claire Coiffard Marre, Alice Delserieys-Pedregosa. Students' (12-13 years old) ideas about chance and evolution during the game Darwinium during a playful activity. ERIDOB 2022, European Researchers In Didactics Of Biology, Aug 2022, Nicosia, Cyprus. ⟨hal-04019797⟩
  • Communication15 juin 2022
    Eric Tortochot, Magali Coupaud, Hélène Cheneval-Armand, Pascale Brandt-Pomares, Jérémy Castéra, Claire Coiffard Marre, Corinne Jégou, Sabrina Marchi, Miguel Rotenberg, Alice Delserieys. Dessiner et raconter le hasard et l’évolution du vivant dans le jeu Darwinium, en collège. Telling Science, Drawing Science / Sciences en récit, Science en image, STIMULI, Jun 2022, Angoulême, France. ⟨hal-03755153⟩
  • Communication30 mai 2022
    Amadou Diop, Hélène Cheneval-Armand, Jérémy Castéra, Stéphanie Mailles Viard Metz. Usage des espaces d’apprentissage capacitants au service de « l’agir ensemble » : impact sur les processus cognitifs liés à la créativité des étudiants.. Agir ensemble dans l’enseignement supérieur : enjeux et perspectives (AIPU), May 2022, Rennes, France. ⟨hal-03695874⟩
  • Communication31 mars 2022
    Jérémy Castéra, Clémence Rougeot. Réalité augmentée au service du raisonnement scientifique, le projet LaboRA. CreativLab, Expérimenter ensemble pour apprendre autrement, Mar 2022, Marseille, France. ⟨hal-03695876⟩
  • Communication17 mars 2022
    Elena Martin, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Sabrina Marchi, Pascale Brandt-Pomares. Utilisation d’un outil de mobile learning intégrant de la réalité augmentée pour les enseignements-apprentissages. Journée de la pédagogie organisée par le Centre d’Innovation Pédagogique et d’Evaluation, Mar 2022, Marseille, France. ⟨hal-03695868⟩
  • Communication9 mars 2022
    Clémence Rougeot, Jérémy Castéra. Le projet LaboRA. Cycle de séminaire AMPIRIC: La réalité augmentée pour developper le raisonnement scientifique des élèves, Mar 2022, Marseille, France. ⟨hal-03695864⟩
  • Communication12 janvier 2022
    Jérémy Castéra. TPACK of teacher educators: a study across six countries. Conocimiento tecnológico para la enseñanza STEAM: Vías de colaboración profesional docente entre Francia y Chile, Jan 2022, Santiago, Chile. ⟨hal-03695877⟩
  • Communication1 janvier 2022
    Amadou Diop, Hélène Cheneval-Armand, Jérémy Castéra, Stéphanie Mailles Viard Metz. Impact des espaces d’apprentissage-capacitants-innovants sur les processus cognitifs associés à la créativité des étudiants : le cas du CIPE d’Aix Marseille Université. 6ème colloque International du RAIFFET- Éducation technologique, formation professionnelle et nouveaux rapports aux savoirs, 2022, Marseille, France. ⟨hal-03695873⟩
  • Communication1 janvier 2022
    Jérémy Castéra. Analyse quantitative des données de recherche : Introduction au logiciel statistique R (Workshop). Sixième colloque international du RAIFFET, 2022, Libreville, Gabon. ⟨hal-04019803⟩
  • Communication1 janvier 2022
    Elena Martin, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Sabrina Marchi, Pascale Brandt-Pomares. Etude d’un processus d’enseignement-apprentissage incluant de la réalité augmentée pour développer le raisonnement scientifique. Journée scientifique et de restitution des ressources d’AMPIRIC, 2022, Marseille, France. ⟨hal-03695866⟩
  • Book section1 janvier 2022
    Magali Coupaud, Julie Gobert, Miguel Rotenberg, Pascale Brandt-Pomares, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Claire Coiffard Marre, Corinne Jégou, Sabrina Marchi, Eric Tortochot, Alice Delserieys-Pedregosa. Métaconception d'un prototype de jeu sur l'évolution du vivant : dialectique entre analyses didactiques et activité créative de conception. Roy, Emeline; Papon, Lola. Créer pour éduquer en faveur de la persévérance, Delatour France, 2022. ⟨hal-04019647⟩
  • 2021

  • Communication30 août 2021
    Magali Coupaud, Julie Gobert, Miguel Rotenberg, Pascale Brandt-Pomares, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Claire Coiffard Marre, Corinne Jégou, Sabrina Marchi, Eric Tortochot, Alice Delserieys. IDEAS OF CHANCE AND EVOLUTION FOLLOWING A GAME PLAYED IN A FRENCH LOWER SECONDARY SCHOOL. European Science Education Research Association, Aug 2021, Lisbonne, Portugal. ⟨hal-03697075⟩
  • Communication31 mars 2021
    Magali Coupaud, Corinne Jégou, Pascale Brandt-Pomares, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Claire Coiffard Marre, Julie Gobert, Sabrina Marchi, Miguel Rotenberg, Eric Tortochot, Alice Delserieys. Méta-conception d’un jeu pour aborder l’évolution du vivant en classe.. l’Association pour la Recherche en Didactique des Sciences et des Technologies, Mar 2021, Bruxelles, Belgique. ⟨hal-03698202⟩
  • Communication5 février 2021
    Elena Martin, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Sabrina Marchi, Frédéric Leterme, Didier Albrand, Jegou Corinne, Alice Delserieys, Teddy Chauveau,, Tony Marcello,, Chloé, Pananceau. Influence of Augmented Reality activities on students’ cognitive load and learning outcomes.. IOSTE SYMPOSIUM 2020, Feb 2021, Daegu, South Korea. ⟨hal-03171662⟩
  • 2020

  • Communication1 juin 2020
    Hélène Cheneval-Armand, Jérémy Castéra, Didier Albrand, Frédéric Leterme, Corinne Jégou, Sabrina Marchi, Teddy Chauveau,, Tony Marcello,, Chloé, Pananceau. Augmented Reality for Teacher Education faculties (ARTEfac): images of the Earth-sun model. Symposium the Redesigning Pedagogy Internationall Conference 2020, Jun 2020, Singapour, Singapore. ⟨hal-02449127⟩
  • Journal article1 janvier 2020
    Norman Karimazondo, Jérémy Castéra, Maria A Impedovo, Lawrence Mango. SELF-EFFICACY AND PRIOR ICT EXPERIENCE: EFFECTS OF INDIVIDUAL DIFFERENCES ON SCIENCE TEACHERS' ACCEPTANCE OF DIGITAL VIDEOS IN ZIMBABWE. International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology, 2020, 4. ⟨hal-02497023⟩
  • Journal article1 janvier 2020
    Jérémy Castéra, Claire Coiffard Marre, Margaret Chan Kit Yok, Kezang Sherab, Maria Antonietta A Impedovo, Tago Sarapuu, Alice Delserieys-Pedregosa, Sufiana Khatoon Malik, Hélène Cheneval-Armand. Self-reported TPACK of teacher educators across six countries in Asia and Europe. Education and Information Technologies, 2020, 25, pp.3003-3019. ⟨10.1007/s10639-020-10106-6⟩. ⟨hal-02444776⟩
  • Journal article1 janvier 2020
    Eva Nyberg, Jérémy Castéra, Birgitta Mc Ewen, Niklas Gericke, Pierre Clement. Teachers' and Student Teachers' Attitudes Towards Nature and the Environment - A Comparative Study Between Sweden and France. Scandinavian Journal of Educational Research, 2020, ⟨10.1080/00313831.2019.1649717⟩. ⟨hal-02435941⟩
  • 2019

  • Journal article31 décembre 2019
    Magali Coupaud, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Pascale Brandt-Pomares, Alice Delserieys. Development of a questionnaire to study lower secondary school students’ conceptions of biological evolution: between a didactical and a psychometric framework. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2019, 20, pp.27-59. ⟨10.4000/rdst.2641⟩. ⟨hal-04019854⟩
  • Communication14 décembre 2019
    Alice Delserieys, Magali Coupaud, Pascale Brandt-Pomares, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Claire Coiffard Marre, Julie Gobert, Jegou Corinne, Sabrina Marchi, Eric Tortochot, Miguel Rotenberg. Designing a game for teaching challenging STEM concepts. 1st International Conference on Innovation in Learning Instruction and Teacher Education - ILITE 1, Dec 2019, Hanoi, Vietnam. ⟨hal-02429959⟩
  • Poster communication2 octobre 2019
    Kettie Saint Fleur, Nicole Mencacci, Jérémy Castéra. Quels leviers doit-on privilégier dans la formation professionnelle des enseignants pour la pratique de l'apprentissage coopératif dans les classes?. Journée Scientifique SFERE-Provence, Oct 2019, Aix en provence, France. . ⟨hal-02371048⟩
  • Communication26 août 2019
    Magali Coupaud, Jérémy Castéra, Corinne Jégou, Julie Gobert, Pascale Brandt-Pomares, Alice Delserieys. QUANTITATIVE STUDY OF LOWER-SECONDARY SCHOOL STUDENTS' ACCEPTANCE OF EVOLUTION IN FRANCE. European Science Education Research Association, Aug 2019, Bologne, Italy. ⟨hal-03698211⟩
  • Journal article19 juin 2019
    Kevin Manunure, Alice Delserieys, Jérémy Castéra. The effects of combining simulations and laboratory experiments on Zimbabwean students’ conceptual understanding of electric circuits. Research in Science and Technological Education, 2019, pp.1-19. ⟨10.1080/02635143.2019.1629407⟩. ⟨hal-02429945⟩
  • Communication3 avril 2019
    Jérémy Castéra. Workshop : Quantitative analysis of research data: Introduction to R Statistical Software. The 6th SIEST Mediterranean conference, Apr 2019, Patras, Greece. ⟨hal-02914379⟩
  • Communication1 janvier 2019
    Magali Coupaud, Jérémy Castéra, Jegou Corinne, Julie Gobert, Pascale Brandt-Pomares, Alice Delserieys-Pedregosa. Quantitative study of lower-secondary school student'acceptance of evolution in France. ESERA 2019, Conference of the European Science Education Research Association, 2019, Bologne, Italy. ⟨hal-02435943⟩
  • Journal article1 janvier 2019
    Magali Coupaud, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Pascale Brandt-Pomares, Alice Delserieys. Développer un questionnaire pour étudier les conceptions de l’évolution du vivant d’élèves de collège : entre cadre didactique et psychométrique. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , A paraître. ⟨hal-02429956⟩
  • Communication1 janvier 2019
    Jegou Corinne, Miguel Rotenberg, Pascale Brandt-Pomares, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Claire Coiffard Marre, Magali Coupaud, Alice Delserieys-Pedregosa, Julie Gobert, Sabrina Marchi, Éric Tortochot. Jouer pour enseigner et comprendre l’évolution du vivant et le hasard au collège. Colloque Jeux & Enjeux, 2019, MARSEILLE, France. ⟨hal-02435945⟩
  • 2018

  • Poster communication27 septembre 2018
    Alice Delserieys, Hélène Cheneval-Armand, Pascale Brandt-Pomares, Jérémy Castéra, Claire Coiffard Marre, Magali Coupaud, Julie Gobert, Corinne Jégou, Miguel Rotenberg, Eric Tortochot. Jeu éducatif sur le hasard et l’évolution pour les élèves en science. Journée Scientifique SFERE-Provence, Sep 2018, Aix en provence, France. . ⟨hal-02113889⟩
  • Communication2 juillet 2018
    Niklas Gericke, Rebecca Bruu Carver, Jérémy Castéra, Neima Alice Menezes Evangelista, Claire Coiffard Marre, Charbel El-Hani. Investigating the Relationship Between Beliefs in Genetic Determinism as Related to Knowledge in Genetics and Genomics. ERIDOB 2018, European Researchers In Didactics Of Biology, Jul 2018, Zaragoza, Spain. ⟨hal-02444758⟩
  • Journal article1 juin 2018
    Jérémy Castéra, Pierre Clément, François Munoz, Franz Bogner. How teachers' attitudes on GMO relate to their environmental values. Journal of Environmental Psychology, 2018, 57, pp.1-9. ⟨10.1016/j.jenvp.2018.04.002⟩. ⟨hal-01941787⟩
  • Journal article1 janvier 2018
    Hae-Ae Seo, Pierre Clément, Jérémy Castéra. Differences between Korean and French Biology Teachers' Conceptions about Genetic Determinism of Social Behaviors in Human. Biology Education, 2018, 46 (2), pp.237-246. ⟨10.15717/bioedu.2018.46.2.237⟩. ⟨hal-02435946⟩
  • 2017

  • Journal article1 décembre 2017
    Niklas Gericke, Rebecca Carver, Jérémy Castéra, Neima Alice Menezes Evangelista, Claire Coiffard Marre, Charbel El-Hani. Exploring Relationships Among Belief in Genetic Determinism, Genetics Knowledge, and Social Factors. Science and Education, 2017, 26 (10), pp.1223 - 1259. ⟨10.1007/s11191-017-9950-y⟩. ⟨hal-01766313⟩
  • Communication24 octobre 2017
    Jérémy Castéra, Jean-Luc Fauguet. L'expertise en éducation et formation : un exemple d'étude des programmes des institutions de formation des enseignants en Haïti. 5ème colloque international du RAIFFET, Oct 2017, Douala, Cameroun. ⟨hal-02444768⟩
  • Communication24 octobre 2017
    Kettie Saint Fleur, Nicole Mencacci, Jérémy Castéra. L’intention des enseignants de mettre en œuvre l’apprentissage coopératif en classe. 5ème colloque international du RAIFFET, Oct 2017, Douala, Cameroun. ⟨hal-02444760⟩
  • Communication27 septembre 2017
    Alice Delserieys, Pascale Brandt-Pomares, Jérémy Castéra, Claire Coiffard Marre, Magali Coupaud, Corinne Jégou, Miguel Rotenberg, Angelika, Issa. Conception d'un jeu pour comprendre l'évolution du vivant en lien avec le hasard : projet UnREST. Journées scientifiques – SFERE Provence, Sep 2017, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-02444765⟩
  • Poster communication27 septembre 2017
    Maria Antonietta A Impedovo, Alice Delserieys, Jérémy Castéra, Hélène Cheneval-Armand, Pascale Brandt-Pomares. L'efficacité du modèle mixte dans la formation des formateurs d’enseignants: Le project BLTeae. Journée Scientifique SFERE-Provence, Sep 2017, Aix en Provence, France. 2017. ⟨hal-01680401⟩
  • Communication30 août 2017
    Norman Karimazondo, Jérémy Castéra, Maria Antonietta A Impedovo, Edistio Martinez. Self-efficacy and Prior ICT experience: Effects of individual differences on science teachers’ acceptance of digital videos in the Zimbabwean context. 3rd International Science and Mathematics Educators’ Conference (ISMEC), Aug 2017, Bindura, Zimbabwe. ⟨hal-02444762⟩
  • Journal article23 janvier 2017
    Rebecca Bruu Carver, Jérémy Castéra, Niklas Gericke, Neima Alice Menezes Evangelista, Charbel El-Hani. Young Adults’ Belief in Genetic Determinism, and Knowledge and Attitudes towards Modern Genetics and Genomics: The PUGGS Questionnaire. PLoS ONE, 2017, 12 (1), pp.e0169808. ⟨10.1371/journal.pone.0169808⟩. ⟨hal-01766270⟩
  • 2016

  • Journal article15 mars 2016
    Frances Quinn, Jérémy Castéra, Pierre Clément. Teachers’ conceptions of the environment: anthropocentrism, non-anthropocentrism, anthropomorphism and the place of nature. Environmental Education Research, 2016, 22 (6), pp.893 - 917. ⟨10.1080/13504622.2015.1076767⟩. ⟨hal-01766317⟩
  • Reports1 janvier 2016
    Jean-Luc Fauguet, Jérémy Castéra. Étude des programmes de formation des institutions de formation des enseignants. [Rapport Technique] RAIFFET. 2016. ⟨hal-02477254⟩
  • Communication1 janvier 2016
    Mensan Azadzi Dzamayovo, Jérémy Castéra, Pierre Clément. Teachers’ Conceptions of Nature and Environment in Togo. XVII IOSTE Symposium (The International Organization for Science and Technology Education), 2016, Braga, Portugal. ⟨hal-02477260⟩
  • Communication1 janvier 2016
    Jérémy Castéra, Rebecca Bruu Carver. Building and validating tools for assessing Public Understanding of Genetics and Genomics (PUGGS). Future Directions in Genetics Education, 2016, Geneva, Switzerland. ⟨hal-02477297⟩
  • Journal article1 janvier 2016
    Mensan Azadzi Dzamayovo, Jérémy Castéra, Pierre Clement. Teachers' conceptions of Environment in Togo. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 2016, 3. ⟨hal-02444771⟩
  • Journal article1 janvier 2016
    Moli Lemuel, Alice Delserieys-Pedregosa, Maria Antonietta A Impedovo, Jérémy Castéra. Learning density in Vanuatu high school with computer simulation: Influence of different levels of guidance. Education and Information Technologies, 2016, ⟨10.1007/s10639-016-9527-4⟩. ⟨hal-01417717⟩
  • Communication1 janvier 2016
    Pierre Clement, Jérémy Castéra, Lawrence Ntam Nchia, Laurence Ndong, Ivette Béré-Yoda, Mame Seyni Thiaw, Mensan Azadzi Dzamayovo. Teachers’ conceptions of Environment in West Africa. ERIDOB 2016, European Researchers In Didactics Of Biology, 2016, Karlstad, Sweden. ⟨hal-02477277⟩
  • 2015

  • Communication5 juillet 2015
    Moli Lemuel, Alice Delserieys, Maria Antonietta A Impedovo, Jérémy Castéra. Learning density in Vanuatu high school with computer simulation : Influence of different levels of guidance. 3rd Vaka Pacifiki Educational Conference, Honiara, Solomon Islands , Jul 2015, Solomon Island, France. ⟨hal-01442879⟩
  • Journal article20 mars 2015
    Magali Coupaud, Jérémy Castéra, Michel Larini, Alice Delserieys. Méthode d'analyse statistique exploratoire pour une étude comparative sur les représentations de la démarche d'investigation d'enseignants de collège. Review of science, mathematics and ICT education, 2015. ⟨hal-01794680⟩
  • Communication1 janvier 2015
    Paula Abou Tayeh, Pierre Clement, Jérémy Castéra, Iman Khalil. Is there an evolution, from 2005 to 2015, of the Lebanese pre-service teachers’ conceptions related to questions of biology, health and environment?. IOSTE (The International Organization for Science and Technology Education), 2015, Istanbul, Turkey. ⟨hal-02477343⟩
  • Communication1 janvier 2015
    Hae-Ae Seo, Jérémy Castéra, Pierre Clement. More South Korean teachers are instructed, less they are hereditarianist. IOSTE (The International Organization for Science and Technology Education), 2015, Istanbul, Turkey. ⟨hal-02477314⟩
  • Journal article1 janvier 2015
    Valérie Baranes, Castéra Jérémy, Marjolaine Chatoney, Saïd Fatma. Le décloisonnement des disciplines scientifiques et technologiques au collège : quels effets sur les élèves ?. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 2015, EJUP UNESCO Chair, 2 (1), pp.148-159. ⟨hal-02473580⟩
  • Communication1 janvier 2015
    Jérémy Castéra, Pierre Clement. Relationship between Environmental Values and GMO attitudes among teachers of 30 countries. ESERA 2015, Conference of the European Science Education Research Association, 2015, Helsinki, Finland. ⟨hal-02477325⟩
  • Communication1 janvier 2015
    Jérémy Castéra, Pierre Clement. The Biohead-citizen project: A first step for initiating curriculum reform. 2nd International Science & Mathematics Education Conference, 2015, Bindura, Zimbabwe. ⟨hal-02477328⟩
  • Communication1 janvier 2015
    Pierre Clement, Jérémy Castéra, Hulya Hamurcu, Bulent Cavas, Yasemin Gunay. Teachers’ conceptions of gender equality in France and Turkey. IOSTE (The International Organization for Science and Technology Education), 2015, Istanbul, Turkey. ⟨hal-02477319⟩
  • Communication1 janvier 2015
    Jérémy Castéra, Pierre Clement. Is there a Correlation between Health Promotion and Preservation of Environment? An analysis of Teachers’ Conceptions in 30 countries.. IOSTE(The International Organization for Science and Technology Education), 2015, Istanbul, Turkey. ⟨hal-02477330⟩
  • Communication1 janvier 2015
    Georgios Ampatzidis, Alice Delserieys, Marida Ergazaki, Jegou Corinne, Jérémy Castéra. Tracing student's ideas on how predictable maybe and why. ESERA 2015, Conference of the European Science Education Research Association, 2015, Helsinki, Finland. ⟨hal-02477334⟩
  • 2014

  • Communication28 octobre 2014
    Jérémy Castéra, Corinne Jégou, Pierre Clement. Education à l’Environnement et formation professionnelle : conception d’enseignants africains et européens. 4e colloque International du RAIFFET, Oct 2014, Marrakech, Maroc. ⟨hal-02525080⟩
  • Journal article1 juin 2014
    Rayanne El Jamal, Jérémy Castéra, Pascale Brandt-Pomares. La construction de la notion de vivant et les jeux de personnages virtuels. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 2014, 2014, pp.148 - 162. ⟨hal-01774238⟩
  • Book section1 janvier 2014
    Pierre Clément, Jérémy Castéra. Multiple Representations of Human Genetics in Biology Textbooks. D.F. Treagust and C.-Y. Tsui. Multiple Representations in Biological Education, Springer, pp.147-164, 2014, Models and Modeling in Science Education, 7. ⟨hal-01026089⟩
  • Journal article1 janvier 2014
    Jérémy Castéra, Pierre Clément. Teachers' Conceptions About the Genetic Determinism of Human Behaviour: A Survey in 23 Countries. Science & Education, 2014, 23 (2), pp.417 - 443. ⟨10.1007/s11191-012-9494-0⟩. ⟨hal-01024280⟩
  • Journal article1 janvier 2014
    Jérémy Castéra, Pierre Clément, Tago Sarapuu. Le déterminisme génétique, conceptions de lycéens français et estoniens. Skholê : cahiers de la recherche et du développement, 2014, 18 (1), pp.89-98. ⟨hal-01024275⟩
  • 2013

  • Journal article1 mars 2013
    Jérémy Castéra, Tago Sarapuu, Pierre Clement. Comparison of French and Estonian students’ conceptions in genetic determinism of human behaviours. Journal of Biological Education, 2013, 47 (1), pp.12 - 20. ⟨10.1080/00219266.2012.716779⟩. ⟨hal-01766301⟩
  • Communication1 janvier 2013
    Pierre Clément, Jérémy Castéra. Teachers' conceptions of biological determinism in five countries: Denmark, Estonia, Finland, France and Italy. ESERA 2013 / Strand 12: Cultural, social and gender issues in science and technology education, 2013, Nicosia, Cyprus. 10 p. ⟨hal-01026084⟩
  • Journal article1 janvier 2013
    Jérémy Castéra, Tago Sarapuu, Pierre Clement. Comparison of French and Estonian students' conceptions in genetic determinism of human behaviours. Journal of Biological Education, 2013, 47 (1), pp.12 - 20. ⟨10.1080/00219266.2012.716779⟩. ⟨hal-01024531⟩
  • 2012

  • Communication1 janvier 2012
    Pierre Clément, Marie-Pierre Quessada, Jérémy Castéra. Creationism and innatism of teachers in 26 countries. Science & Technology Education for Development, Citizenship and Social Justice (IOSTE-14), 2012, Hammamet, Tunisia. 11 p. ⟨hal-01026102⟩
  • 2011

  • Journal article1 janvier 2011
    Boujemaa Agoram, Silvia Caravita, Jérémy Castéra, Pierre Clement, Farida Khammar, Sabah Selmaoui. Valeurs implicites dans l'enseignement de la génétique humaine dans les manuels scolaires de cinq pays riverains de la Méditerranée. Tréma, 2011, 35-36 (Valeurs, représentations et stéréotypes dans les manuels scolaires de la Méditerranée), pp.8 - 20. ⟨hal-01025430⟩
  • Journal article1 janvier 2011
    Boujemaa Agoram, Silvia Caravita, Jérémy Castéra, Pierre Clement, Férida Khammar, Selmaoui Sabah. Valeurs, représentations et stéréotypes dans les manuels scolaires de la Méditerranée Valeurs implicites dans l'enseignement de la génétique humaine dans les manuels scolaires de cinq pays riverains de la Méditerranée. Tréma, 2011, ⟨10.4000/trema.2638⟩. ⟨hal-02520100⟩
  • 2010

  • Journal article15 septembre 2010
    Jérémy Castéra, Pierre Clément. A Teacher’s View of Genetic Determinism in Human Behaviour. What is the Link Between Personal Values and Scientific Knowledge. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2010, 1, pp.241-264. ⟨10.4000/rdst.226⟩. ⟨hal-04019821⟩
  • Journal article15 septembre 2010
    Jérémy Castéra, Pierre Clément. A Teacher’s View of Genetic Determinism in Human Behaviour. What is the Link Between Personal Values and Scientific Knowledge. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2010, 1, pp.241 - 264. ⟨10.4000/rdst.226⟩. ⟨hal-01766287⟩
  • Journal article1 janvier 2010
    Jérémy Castéra, Pierre Clément. Interaction entre connaissances scientifiques et valeurs dans les conceptions d'enseignants français sur le déterminisme génétique de comportements humains. RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies , 2010, 1, pp.229 - 246. ⟨hal-01024978⟩
  • Communication1 janvier 2010
    Pierre Clément, Jérémy Castéra, Charline Laurent, Silvia Caravita, Anna-Liisa Rauma-Kosonen, Attila Varga, Jurga Turcinaviciene, Elwira Samonek-Miciuk, Adrienne Kozan-Naumescu, Paul Pace, Kai Pata, Nicos Valanides, Franz Bogner, Graça Carvalho. TEACHERS' CONCEPTIONS ON ENVIRONMENT AND GMO IN TWELVE EUROPEAN COUNTRIES. Socio-cultural and Human Values in Science and Technology Education, IOSTE XIV, 2010, Bled, Slovenia. p. 227-230. ⟨hal-01026068⟩
  • 2009

  • Communication14 octobre 2009
    Jérémy Castéra, Pierre Clement. Les conceptions d'enseignants de 14 pays sur le déterminisme génétique de certaines performances et comportements humains.. Sixièmes journées scientifiques de l'ARDiST, Oct 2009, Nantes, France. 13 p. ⟨hal-01025471⟩
  • Book section1 janvier 2009
    Jérémy Castéra, Pierre Clement. A GENDER EFFECT RELATED TO TEACHERS' CONCEPTIONS ON BIOLOGICAL GENDER DIFFERENCES. A SURVEY IN 14 COUNTRIES. M. Hammann, A.J. Waarlo & K.Th. Boersma. The Nature of Research in Biological Education: Old and New Perspectives on Theoretical and Methodological Issues, Utrecht (The Netherlands): CD-B Press, pp.343 - 360, 2009, ISBN 978-90-73346-66-6. ⟨hal-01025704⟩
  • Book section1 janvier 2009
    Jérémy Castéra, Pierre Clement. The genetic determinism of human performances. A comparison between teachers' conceptions in Finland and France. M.F.Tasar & G.Cakmakci. Contemporary Science Education Research: International Perspectives., Ankara, Turkey: Pegem Akademi, pp.459-466, 2009, ISBN 9786053640318. ⟨hal-01025495⟩
  • 2008

  • Journal article1 mars 2008
    Jérémy Castéra, Catherine Bruguiere, Pierre Clément. Genetic diseases and genetic determinism models in French secondary school biology textbooks. Journal of Biological Education, 2008, 42 (2), pp.53 - 59. ⟨10.1080/00219266.2008.9656111⟩. ⟨hal-01766273⟩
  • 2007

  • Communication1 janvier 2007
    Jérémy Castéra, François Munoz, Pierre Clement. Les conceptions d'enseignants du primaire et du secondaire sur le déterminisme biologique de la personnalité humaine dans 12 pays d’Europe, d'Afrique et du Moyen Orient.. Congrès international AREF 2007 (Actualité de la Recherche en Education et en Formation), 2007, Strasbourg, France. ⟨hal-02520254⟩