Aller au contenu principal

Toutes les publications

    2024

  • Journal article18 décembre 2024
    Christelle Combe. Développer les compétences d'analyse technogénérique et la créativité multimodale de futurs enseignants de FLE : une étude exploratoire. Pratiques : linguistique, littérature, didactique, 2024. ⟨hal-04845712⟩
  • Journal article17 décembre 2024
    Thomas Royet, Olivier Vors, Valérian Cece, Vanessa Lentillon Kaestner. Education for Sustainable Development and Physical Education: A Systematic Scoping Review. Sport, Education and Society, 2024, pp.1-22. ⟨10.1080/13573322.2024.2440886⟩. ⟨hal-04848332⟩
  • Journal article29 novembre 2024
    Stéphanie Ducrot, Séverine Casalis. The Role of Morphological Structure in Determining the Optimal Viewing Position During Visual Word Recognition in Beginning Readers. Children, 2024, 11 (12), pp.1465. ⟨10.3390/children11121465⟩. ⟨hal-04811799⟩
  • Journal article28 octobre 2024
    Julie Chevalier, Éric Tortochot, Pascal Terrien, Christine Poplimont, Guy Gimenez, Christian Bonnet. Le Squiggle Game en situation d’apprentissage : un dialogue corporel pédagogique entre les dessinateurs. La pensée d'ailleurs : revue de philosophie et d'histoire de l'éducation, 2024, 6, ⟨10.57086/lpa.947⟩. ⟨hal-04759700⟩
  • Communication23 octobre 2024
    Pascal Terrien, Eric Tortochot, Xavier Hautbois, Aymeric Rodriguez, Thomas Fernandez. Activités de créativité sonore et performances langagières. Le SoundCube. L’état de l’éducation musicale des enfants (4-11 ans) autour de la méditerranée, Fédération de recherche FED 4238 SFERE Provence, Oct 2024, Aix-en -Provence, France. ⟨hal-04755203⟩
  • Book section23 octobre 2024
    Julien Garric. Résister à l’exclusion dans les collèges de la très grande pauvreté. Perspectives plurielles sur l’autonomie et ses paradoxes, Editions des archives contemporaines, pp.115-128, 2024, ⟨10.17184/eac.8656⟩. ⟨hal-04762525⟩
  • Communication2 octobre 2024
    Eric Tortochot, Alice Delserieys, Magali Coupaud. Écriture et dessins pour aider à raisonner chez les élèves des cycles 2 et 3. Colloque « Traces et écritures à et pour l’école », Inspé Nancy, Oct 2024, Maxéville, Nancy, France. ⟨hal-04748303⟩
  • Journal article29 août 2024
    Émeline Roy, Christophe Moineau, Éric Tortochot. Innover socialement par le design et développer des compétences transformatives au lycée professionnel. Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 2024, 26 (1), pp.10-34. ⟨10.7202/1113231ar⟩. ⟨hal-04715634⟩
  • Journal article27 août 2024
    Jonathan Grainger. Letters, Words, Sentences, and Reading. Journal of Cognition, 2024, 7 (1), ⟨10.5334/joc.396⟩. ⟨hal-04682866⟩
  • Journal article1 août 2024
    Gaelle Alhaddad, M. Dione, J. Danna, F.-Xavier Alario, A. Honnorat, J.-L. Velay, J.-C. Gilhodes, Marieke Longcamp. Writing in two different scripts promotes fine motor control. Cortex, 2024, ⟨10.1016/j.cortex.2024.07.016⟩. ⟨hal-04680069⟩
  • Communication10 juillet 2024
    Nurit Viesel-Nordmeyer, Johannes C. Ziegler, Jérôme Prado. Are grammatical and arithmetic processing related in the brain? An ALE-meta-analysis. IMBES 2024, International Mind, Brain and Education Society, Jul 2024, Leuven, France. ⟨hal-04650552⟩
  • Poster communication10 juillet 2024
    Elisa Gavard, Valérie Chanoine, Franziska Geringswald, Jean-Luc Anton, Eddy Cavalli, Johannes C. Ziegler. Semantic and syntactic predictions in reading aloud and visuo-motor statistical learning: an fMRI study in dyslexic students. IMBES 2024, Jul 2024, Leuven, Belgium. ⟨hal-04621197⟩
  • Communication10 juillet 2024
    Brice Brossette, Marie Vernet, Abdessadek El Ahmadi, Stéphanie Ducrot. Relationship between home literacy practices and reading fluency in French primary school students: Do visuospatial attentional abilities play a mediating role?. Society for the Scientific Study of Reading : Thirty-first Annual Meeting., Jul 2024, Copenhague, Denmark. ⟨hal-04632322⟩
  • Communication27 juin 2024
    Mélanie Abi Younes, Sylviane Feuilladieu, Odile Thuilier, Caroline Hache. Coéducation et classe ouverte : Une étude sur l'implication parentale dans une École Maternelle en REP +. Objets frontières et transformations en éducation et formation, Jun 2024, Créteil, France. ⟨hal-04628821⟩
  • Book27 juin 2024
    Julien Garric, Françoise Lorcerie. Les personnels scolaires et la pluralité ethnoreligieuse. L'harmattan, 2024, Compétences interculturelles, Altay Manço, 978-2-336-45711-6. ⟨hal-04717799⟩
  • Communication26 juin 2024
    Nurit Viesel-Nordmeyer, Johannes C. Ziegler, Jérôme Prado. Shared neural processing of grammar and arithmetic? Insights from a meta-analysis. MCLS 2024, Mathematical Cognition and Learning Society, Jun 2024, Washington DC, United States. ⟨hal-04627714⟩
  • Journal article10 juin 2024
    Julie Chevalier, Pascal Terrien, Christian Bonnet, Guy Gimenez, Christine Poplimont, Éric Tortochot. Squiggle Game, from a Psychotherapy to an Educational Creativity Method. Drawing and Designing Together. International Journal of Art and Design Education, 2024, ⟨10.1111/jade.12527⟩. ⟨hal-04607743⟩
  • Other publication7 juin 2024
    Brice Brossette, Mee Jin Chalbos, Chloé Prugnières, Chloé Di Meglio, Stéphanie Ducrot. Read@Home : une application mobile pour accompagner les parents et leur enfant dans l'apprentissage de la lecture. 2024, ⟨10.13140/RG.2.2.35643.84003⟩. ⟨hal-04635337⟩
  • Communication5 juin 2024
    Océane Kamar-Eddine, Caroline Hache, Marc-Antoine Luc, Guillaume Hache. Une ingénierie pédagogique co-construite avec un pair-aidant en santé mentale : quelle évolution des attitudes des étudiants en pharmacie envers les personnes atteintes de troubles psychiques ?. Congrès international francophone de pédagogie des sciences de la santé, SIFEM : Société internationale francophone d'éducation médicale, Jun 2024, Marrakech, France. ⟨hal-04622610⟩
  • Poster communication5 juin 2024
    Loïs Maunier, Marion Tellier, Aurélie Pasquier. La classe flexible : une pédagogie de l'inclusion au service de l'enseignant ?. Colloque Espaces Sensibles : approches performatives pour une éducation inclusive de l'école à l'université, Jun 2024, Aix-En-Provence, France. ⟨hal-04609677⟩
  • Communication5 juin 2024
    Marc-Antoine Luc, Caroline Hache, Océane Kamar-Eddine, Guillaume Hache. Revue systématique sur l'implication active des patients dans la formation des étudiants en pharmacie, à travers le prisme du modèle de Montréal. Congrès international francophone de pédagogie des sciences de la santé, SIFEM : Société internationale francophone d'éducation médicale, Jun 2024, Marrakech, France. ⟨10.1016/j.ijnurstu.2011.07.002.Epub2011Aug10.PMID:21835406.⟩. ⟨hal-04627496⟩
  • Poster communication5 juin 2024
    Elisa Gavard, Johannes C. Ziegler. Semantic and syntactic predictions in reading aloud: are good predictors good statistical learners?. International Conference on Interdisciplinary Advances in Statistical Learning, Spain., Jun 2024, San Sebastian, Spain. ⟨hal-04584660⟩
  • Communication5 juin 2024
    Isabelle Fasse, Aurélie Pasquier. Recherche collaborative ESPACES (Environnement Socioémotionnel Physique Architectural Culturel et Sensoriel) au sein d’une école maternelle. Colloque International “Espaces sensibles”, AMU, Aix-en-Provence, Jun 2024, Aix-en-provence, France. ⟨hal-04608753⟩
  • Communication4 juin 2024
    Eric Tortochot, Magali Coupaud, Alice Delserieys. La métaconception dans une recherche collaborative : le cas du jeu de plateau Darwinium. 13èmes Rencontres scientifiques de l'ARDiST, Faculté d'Education de Montpellier, Jun 2024, Montpellier, France. ⟨hal-04607745⟩
  • Poster communication23 mai 2024
    Marie-Laure Barbier, Elisabeth Annequin, Jean-Luc Bidaux, Isabelle Gras, Amélie Guardiola. Des modules pour accompagner la Méthodologie du travail universitaire. Ecole de recherche pluridisciplinaire : réussite, régulation émotionnelle et dispositif d'aide à l'autonomie, May 2024, Aix-en-Provence, France. . ⟨hal-04835613⟩
  • Book22 mai 2024
    Julien Garric. La fabrique quotidienne du décrochage, aux portes de la classe. Presses Universitaires de France, 2024, Education et société, Agnès Van Zanten, 213085494X. ⟨hal-04717780⟩
  • Poster communication15 mai 2024
    Loïs Maunier, Marion Tellier, Aurélie Pasquier. « Fière, et je revis dans mon enseignement » : la classe flexible au service du bien-être enseignant. Le Printemps de la Recherche en Éducation 2024, May 2024, Amiens, France. ⟨hal-04589300⟩
  • Journal article12 mai 2024
    Nicolas Mascret, Kane Marlin, Patrice Laisney, Jérémy Castéra, Pascale Brandt-Pomares. Teachers’ acceptance of an open-source, collaborative, free m-learning app: The predictive role of teachers’ self-approach goals. Education and Information Technologies, 2024, ⟨10.1007/s10639-023-11832-3⟩. ⟨hal-04132516⟩
  • Journal article9 mai 2024
    Elisa Gavard, Johannes C Ziegler. Semantic and Syntactic Predictions in Reading Aloud: Are Good Predictors Good Statistical Learners?. Journal of Cognition, 2024, 7 (1), ⟨10.5334/joc.363⟩. ⟨hal-04572017⟩
  • Communication17 avril 2024
    Julie Chevalier, Eric Tortochot, Christian Bonnet, Pascal Terrien, Guy Gimenez, Christine Poplimont. Le jeu du Squiggle, d’une psychothérapie à une méthode éducative de créativité. Dessiner et concevoir ensemble. Séminaire ADEF, ADEF; LPCPP; INCIAM, Apr 2024, Aix (Aix-Marseille Université), France. ⟨hal-04567129⟩
  • Communication9 avril 2024
    Éric Tortochot, Magali Coupaud, Sandrine Ferri, Alice Delserieys. Les kits scientifiques Kutì Kutì et les carnets d’exploration au service des apprentissages fondamentaux. CreativLab - Ampiric, Ampiric, Apr 2024, Marseille, France. ⟨hal-04598438⟩
  • Communication22 mars 2024
    Camille Floderer, Emily Lopez Puyol, Magali Nonjon, Ariane Richard-Bossez. Gouverner les associations pour gouverner la jeunesse ? Le secteur associatif et la fabrique des ‘bons publics’ de l’action éducative dans les quartiers populaires. Le gouvernement associatif des publics vulnérables, Raphaëlle PARIZET; Lucas FAURE, Mar 2024, Fontainebleau, France. ⟨hal-04705362⟩
  • Journal article20 mars 2024
    Sophie Dufour, Jonathan Mirault, Boris New, Jonathan Grainger. Frequency effects in the auditory grammatical decision task. Language, Cognition and Neuroscience, 2024, 39 (3), pp.341-350. ⟨10.1080/23273798.2023.2290096⟩. ⟨hal-04347070⟩
  • Communication20 mars 2024
    Fabienne Brière, Guillaume Ponthieu, Emilie Mari. In-service teacher training Analysis of an innovative institutional system: constellations. TEPE 2024 Conference, Innovation in teacher education: Sustainable change & evaluating impact at macro, meso and micro level, Teacher Education Policy in Europe (TEPE Network); SFERE-Provence, FED 4238, Mar 2024, AIX EN PROVENCE, France. ⟨hal-04526163⟩
  • Communication20 mars 2024
    Sofie Vervoort, Caroline Hache, Eric Tortochot. Video self-confrontation as a tool for professional development. Teacher Education Policy in Europe. Innovation in teacher education: sustainable change & evaluating impact at macro, meso and micro level, SFERE Provence, Mar 2024, Aix-en-Provence, France. pp.33. ⟨hal-04524279⟩
  • Communication20 mars 2024
    Mélanie Abi Younes, Odile Thuilier, Caroline Hache. The Open Classroom initiative A Case Study on Parent-Teacher Cooperation in Kindergarten Education in France. Innovation in teacher education: Sustainable change & evaluating impact at macro, meso and micro level, Mar 2024, Aix-En-Provence, France. ⟨hal-04515416⟩
  • Communication20 mars 2024
    Fabienne Brière, Carole Véjux, Eléonore Mendiela. Co-evaluating a teaching system as part of collaborative research: an innovative approach to in-service teacher training? 18th Teacher Education Policy in Europe (TEPE) conference Innovation in teacher education: Sustainable change & evaluating impact at macro, meso and micro level. Aix-en-Provence, 20-22 march.. 8th Teacher Education Policy in Europe (TEPE) conference Innovation in teacher education: Sustainable change & evaluating impact at macro, meso and micro level. Aix-en-Provence, 20-22 march., Aix-Marseille Université, Mar 2024, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-04543058⟩
  • Journal article18 mars 2024
    Marion Tellier, Sandrine Eschenauer. Pour une définition du bien-être à l’école prenant en compte le confort corporel : la contribution de l’aménagement flexible. Recherches & éducations, 2024, 27, ⟨10.4000/rechercheseducations.15475⟩. ⟨hal-04522813⟩
  • Journal article18 mars 2024
    Fabienne Brière, Teresa Assude, Claire Guille-Biel Winder. Analysis of joint action between trainer and teachers in an in-service training system through the prism of a comparative approach in didactics. European Educational Research Journal, 2024, ⟨10.1177/14749041241238304⟩. ⟨hal-04543054⟩
  • Journal article1 mars 2024
    Stéphane Bonnet, Angela Barthes. Généralisation de l’éducation au développement durable et territorialisation des établissements scolaires. Recherches en éducation, 2024, 55, ⟨10.4000/ree.12479⟩. ⟨hal-04491238⟩
  • Journal article23 février 2024
    Christophe Moineau, Sophie Farsy, Éric Tortochot, Emeline Roy. Le rapport à l’évaluation dans trois situations d’ « éducation à » la conception. Travail et apprentissages : revue de didactique professionnelle, 2024, 26 (2), pp.160-186. ⟨10.3917/ta.026.0160⟩. ⟨hal-04500413⟩
  • Hdr2 février 2024
    Christine Mussard. L’Algérie colonisée en ses lieux. Transferts, adaptations, décalages (XIXe-XXe siècles). Histoire. Université de Lille Nord de France, 2024. ⟨tel-04613952⟩
  • Journal article1 février 2024
    Conrad Perry, Rick Evertz, Marco Zorzi, Johannes C. Ziegler. Understanding the complexity of computational models through optimization and sloppy parameter analyses: The case of the Connectionist Dual-Process Model. Journal of Memory and Language, 2024, 134, pp.104468. ⟨10.1016/j.jml.2023.104468⟩. ⟨hal-04226995⟩
  • Journal article21 janvier 2024
    Leonardo Pinto Arata, Laura Ordonez Magro, Carlos Ramisch, Jonathan Grainger, Arnaud Rey. The Dynamics of Multiword Sequence Extraction. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 2024, ⟨10.1177/17470218241228548⟩. ⟨hal-04409016⟩
  • Journal article17 janvier 2024
    Anaëlle Urlacher-Schaal, Olivier Vors, Marlène Bouyat, Gilian Cante, Christophe Schnitzler. Developing ethics and pro-environmental behaviors in PE: A mixed-methods research on an 8-month intervention study. STAPS : Revue internationale des sciences du sport et de l'éducation physique, 2024, 141, pp.35 - 54. ⟨10.3917/sta.141.0035⟩. ⟨hal-04404584⟩
  • Journal article17 janvier 2024
    Brice Brossette, Élise Lefèvre, Elisabeth Beyersmann, Eddy Cavalli, Jonathan Grainger, Bernard Lété. Phonological Decoding and Morpho-Orthographic Decomposition: Complementary Routes During Learning to Read. Journal of Experimental Child Psychology, 2024, 242, ⟨10.31234/osf.io/qeynj⟩. ⟨hal-04421017⟩
  • Communication8 janvier 2024
    Pascal Terrien, Eric Tortochot, Jean-Pierre Moreau, Pierre Couprie, Xavier Hautbois. Le compagnon numérique audio-visuel. Séminaire de l’InCIAM, Jan 2024, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-04388839⟩
  • Journal article8 janvier 2024
    Jonathan Mirault, Jonathan Grainger. Effects of vertically aligned flankers during sentence reading. Journal of experimental psychology. Human learning and memory, 2024, ⟨10.1037/xlm0001329⟩. ⟨halshs-04385939⟩
  • Journal article4 janvier 2024
    Eddy Cavalli, Valérie Chanoine, Yufei Tan, Jean-Luc Anton, Bruno L Giordano, Felipe Pegado, Johannes C Ziegler. Atypical Hemispheric Re-Organization of the Reading Network in High-Functioning Adults with Dyslexia: Evidence from Representational Similarity Analysis. Imaging Neuroscience, 2024, ⟨10.1162/imag_a_00070⟩. ⟨hal-04391146⟩
  • Journal article1 janvier 2024
    Elisabeth Beyersmann, Jonathan Grainger, Stéphane Dufau, Colas Fournet, Johannes C Ziegler. The effect of constituent frequency and distractor type on learning novel complex words. Language, Cognition and Neuroscience, 2024, 39 (2), pp.251-264. ⟨10.1080/23273798.2023.2263590⟩. ⟨hal-04232556⟩